CDudgivelser
Kunstner
Titel
|
Afenginn feat. Vokalselskabet GLAS
OPUS 2016
Vokalselskabet GLAS MOLD – nordic sessions 2015 John Sund & Acoustic Sense feat. GLAS Reaching Out (titelsang m tekst af Tine Refsgaard) 2014 Vokalselskabet GLAS Wisdom of Birds 2013
|
Persona (m. GLAS)
Epiphanies Of Grandeur 2012
|
Vokalselskabet GLAS Kopirin (DMA nomineret) 2010
|
Danjova mama
Usmifka 2010 |
Tine Refsgaard
Tine Refsgaard 2009
|
Tine Refsgaard & TILT
En del af det hele 2006
|
Fangekoret
Forbryderalbummet 2004
|
Tine Refsgaad & TILT
Originalen 2003
|
Vagn Lundby & Holger Laumann
Dyrefabler 2002 |
Holger Laumann & Mai Brostrøm
Sirenesang 1998 |
Jørgen Lauritsen
Blandet kærlighed 1996 |
Holger Laumann
Zebradans 1994 |
Referencer
Facebook, 2012: Sad den anden dag med min halvsovende kæreste og lyttede til musik og ikke så meget andet, og lavede (synes jeg selv) en af de bedste tracklister længe, med alt fra Souvenirs, Mike Sheridan, Keith Caputo, Malurt og mindsanten også Sov godt du godeste.. Din musik lever i bedste velgående! – en dejlig aften.
GAFFA 2009 Helt unormalt. Snurrige sange fra en ikke ueffen solodebutant.
Sanger og sangskriver Tine Refsgaard har tidligere stået bag to fine udgivelser under navnet Tilt, der gjorde et hæderligt forsøg på at spille sange på hovedet. Den bevidst uortodokse tilgang til sangskrivningen fastholder Tine Refsgaard på sit soloalbum, som ikke er lige til at fange ind musikalsk. Men det høres tydeligt, hvorfor der er tale om et soloalbum, fordi Tine Refsgaard sætter sig selv fuldt ud på spil i en række selvreflekterende sange, der gerne siger tingene direkte. Det passer fint ind i det noget bumpende musikalske underlag,som hun dyrker under kyndig ledelse af produceren Henrik Balling. Sangene er bedst i deres enkeltstående statur, som et nådesløst punktnedslag. Det kniber mere med albummets helhed, selv om det underliggende statement kunne være, at verden bedst ses i tågedis. Som soloartist er hun også mere rockende og pågående i sit udtryk, der hellere leger med elektroniske virkemidler end visetraditionen. Det resulterer i flere flydende og snurrige sange fra denne spændende sangskriver.
GAFFA 2006 Der er en dejlig nonchalant tone i sangerinde og sangskriver Tine Refsgaards vokal, somi den grad bærer Tilts andet udspil. Som på debuten Originalen fra 2003 erher tale om en let snurrig pop, der ikke helt lyder som de andre. Og så alligevel. På En Del Af Det Hele kredser bandet nemlig faretruende om den lettere fortærskede danske popsang, som i den genkendelige og iørefaldende Sara. Men Tine Refsgaard vil heldigvis også noget helt andet, og her er det mere visesangen og de pudsige musikalske indfald, der viser en original sangskrivning. På disse sange bliver der nemlig spillet med hjertet, og det kan være svært ikke at nynne med på den ellers ganske ordinære Kærlighed Og Klarsyn. Men den mere rene klang gør sig alligevel godt i de blåtonede Tågebyog Natteravn. Albummet lider dog under en alt for spinkel produktion, men nu er Tilt også på helt egne ben, hvilket ikke burde være tilfældet.
GAFFA 2003
Det er ikke helt tilfældigt, at Tilt kalder deres debutalbum Originalen.Demener nemlig selv, at de har et bud på en originaldansk musik, der ikke lefler for den letkøbte smag. Og heri kan man kun give Tilt ret.Originalen lyder ikke lige umiddelbart som noget, vi falder over i den daglige musik strøm. Tilt spiller nemlig en poporienteret visemusik, der er i slægtskab med Laura Illeborg, Dissing/Andersen og Tobias Trier. Det er ikke mindst sangerinden og sangskriveren Tine Refsgaard, der tegner Tilt med sin store klare vokal helt fremme i lydbilledet. Hendes sangevner imponerer på Originalen, men nu hører det også til sjældenhederne, at vi får lov til at høre en kvindelig dansk sangerinde synge sig ud i den afmålte visesang. Tilt kredser også om det let komiske i kompositionerne, og der er lidt snerren i teksterne, men Tilt lyder mest fortryllende i de lettere underspillede og poetiske momenter, der heldigvis fylder godt på dette behageligt overraskende debutalbum.
»Et originalt tilt til en mainstream-domineret dansk musikscene. Underfundig og legesyg dansk folk med et moderne jazzy touch« Rene Fredensborg/URBAN 2003 »… tekster der søger videre end banale klichéer« Anders Houmøller Thomsen/ LineOut 2003 »Hørt med mine ører er TILT et endog meget originalt bud på en slags ny dansk folkemusik/popmusik« Jan Laursen/dr.dk rytmisk 2003
CD: KARRIEREKANONEN 2003 GAFFA 2003 Anmeldelse: Den danske sang er en ung, blond pige. Og på DR’s KarriereKanonen 2003-opsamling er det i kvindehænder, den danske sang har det bedst. Som når Karoline Hausted krydser Sorten Mulds moderniserede folkemusik med Under Byens nænsomme drømmepop. Eller når Tilt-frontkvinde Tine Refsgaard skriver tekster og musik, der er charmerende og sanseligt egensindige. De to kvinder har fundet et stærkt, selvstændigt udtryk. Fra tracklisten: Johnny Deluxe: Elskovspony Karoline Hausted: Hviskepigen Philip: Sig Mig Tilt: Hvorfor Elsker Du Mig Ikke? (Din Store Idiot) LIVE Dissing Dissing Las & Dissing med Knud Aulum Frandsen, Leif Monnerup, Trine Lise Væring, Jeppe Hansen, Tine Refsgaard, Helle Henning. Onsdag d. 3. september 2008 Anmeldelse GAFFA (Læs hele anmeldelsen) … “Efter pausen var det tid til Tine Refsgaard, som ikke er særlig kendt, men dog har udgivet to cd’er med sit band Tilt. Refsgaard havde medbragt et klaver og den markante guitarist Per Chr. Frost (eks-Gnags, Allan Olsen, Poul Krebs med flere),og sammen fremførte de tre sange, hvor de to var nyere og temmelig politiske – vi kom omkring både det miljømæssige og det politiske klima”. (Fire stjerner). Grethes Blog 2006: “Der var dansk musik i Telt 2. Tine Refsgaard og Christian Alvad – godt! Tine skriver nogle spændende tekster. En CD med hendes gruppe Tilt blev da ogsåmit eneste Millstream-indkøb i år” »Tine Refsgaard forfatter sine tekster på tankevækkende, vedkommende og poetisk dansk…Sjældent har man oplevet så engagerede og livfulde unika-samspillere på en scene…de tænker sig om, udvikler deres helt specielle stil til perfektion…en smuk, skæv og original musikoplevelse…« Hans Christiansen/ Fyns Amts Avis, 2004 »Skævt og selvstændigt. Et fremragende live band.« Woman, 2004 »Den danske gruppe Tilt er original, voksen og et begavet bud på pop anno 2004, iklædt overraskende arrangementer og forfriskende ligefremme (danske) tekster. Udtrykket er primært akustisk og i front høres den karismatiske sangerinde Tine Refsgaard.« Niels Christensen, Byggeriets Hus, 2004
RADIO Fra drøm til pladekontrakt Kulturkontoret 29. maj 2009 kl. 10:03 på P1 Hvad skal der til for at brage igennem? Sådan rigtig slå sit navn fast som sanger og komponist og kunne leve af sin kunst. Er talentet det eneste afgørende, eller skal der også en god portion held og albuer til? Og er der forskel på, om albuerne sidder på en kvinde eller en mand, når man er i musikbranchen? Kan kvinderne bruge hinandens erfaringer eller er de blot konkurrenter? Kulturkontoret har indbudt 4 sangerinder, der er på forskellige stadier af deres professionelle liv. De fortæller om deres erfaringer med at blive anerkendte og få succes. Et arbejde, der bl.a. kræver hårdt arbejde, masser af tid og lange arbejdsdage. I studiet er debutanten Louise Preisler, den lidt mere erfarne Tine Refsgaard, der har udgivet 3 cd’er, sangerinden Marie Carmen Koppel, der har tilnavnet Danmarks førende soul-diva og endelig Anne Dorte Michelsen, der udsendte sin debut-cd for hele 24 år siden. |
Kontakt
Video og musik
Presse:
Tine Refsgaard skriver tekster og musik,
der er charmerende
og sanseligt egensindige
– et stærkt, selvstændigt udtryk”
GAFFA
“Helt unormalt.
Tine Refsgaard sætter sig selv fuldt ud på spil
i en række selvreflekterende sange,
der gerne siger tingene direkte.
Sangene er bedst i deres enkeltstående statur, som et nådesløst punktnedslag.”
GAFFA
…en række smukke, anderledes og meget kraftfulde danske popsange.
Fyens Stiftstidende
Fotograf: Laura R. Karlsen
Fotograf: Jakob Frandsen
Ny CD 2017
DETTE ÅRS PROJEKT: UDGIVELSE: NYE SANGE PÅ DANSK
I samarbejde med komponist Eyvind Gulbrandsen (f. Norge, 1977) bearbejder vi mit komponerede og improviserede tekst- og lydmateriale til tracks til min fjerde danske CD, som skal udkomme i januar 2017.
Jeg arbejder inden for genrerne sanger/sangskriver, alternativ pop, elektronisk, improvisation.